Dnes je: 21.12.2024 Meniny má Bohdan
Používateľov online: 158 Používateľov v sekcii
Diskusné fórum: 22
Registrovaných: 0 Anonymných: 158 Viac ...

Diskusné fórum

  Registrujte sa na prispievanie
« 1 (2)
 Spodok   Predošlé vlákno   Ďalšie vlákno
Re: Otázky a odpovede

Príspevky: 7738
tak ono soudruzi z NDR stavajú viacsystémové vozidlá hlavne kvôli tomu aby to predali aj na východ,či na juh.... jasnačka že neočakávajú že by štát prekopal skokovo celú sústavu na inú trakcou

no a k montáži GPS-žalobáb do aut poviem len toľko že sme v tejto modernej kapitalistickej dobe lepšie sledovaní ako za komunistov a ďalšia policajná žalobaba ku vysledovateľnému mobilu, vystopovateľnej kreditnej karte, webovým kamerám a skypom mi teda ešte ďalší čip popri bonzákoch v práci do auta vôbec nechýba.....i ked tam už jeden v alarme mám a čaká ma ďalší v podobe dialničných palubných jednotiek.....kam sa veru hrabie bývalá tajná bezpečnosť a pomocníci Verejnej Bezpečnosti a Ludové Milície.....40-tnici vedia o čom hovorím

Zaslané: 10.01.2011. 22:31
Presunúť príspevok do iných aplikácii Presun
Re: Otázky a odpovede

Príspevky: 905
passion: Naopak, je to celkom pohodlné. Ani stopky som nemal. Výpravca postavil, počkal som pohľadom na el. rýchlomer na celú polminútu a začal tam sypať stupne tak aby prúd osciloval trebárs okolo 400 A. Keď sa rozjazd skončil, zapísal som znova údaj z rýchlomera a bolo. Čas bol určený presne, prúd taktiež a napätie (tu u nás), pokiaľ všetko fachčí ako má, po zaťažení 7 MW odberovým výkonom poklesne tak o 50, maximálne 100 voltov.
Opakujem, je to radosť praktizovať.

eminem:
Ja som debatu nezačal, bola to reakcie na niečo.
Všetko ostatné je subjektívne. Tak ako s prednosťou chodcov. Ja to, že najzraniteľnejší účastník je najchránenejší, naopak celkom schvalujem. Na motoristov by som uvalil možno ešte radikálnejšie obmedzenia, medzi prvými, ak už svetom letí GPS, tak trebárs neustálu satelitnú kontrolu rýchlosti s náležitou spätnou väzbou alebo výkonové obmedzenie motorov. Potom by sa ušetrilo viac ako na všetkých prechodoch pre chodcov dokopy.
So striedavou sústavou je to podobné, nemienim túto tému otvárať stále do nekonečna. Striedavá sústava(prenos) je jednoduchšia a úspornejšia, jednosmerné rušne sú jednoduchšie a úspornejšie. Pokiaľ sa dívame na komplex toho všetkého, čo už vybudované je a neriešime problematiku supervyťažených alebo vysokorýchlostných tratí, je to všetko len a len o politike.
Snáď ešte len; soudruzi zo západného sveta prepočítali, že najekonomickejšie vraj je vyrábať viacystémové vozidlá.
:-)

Zaslané: 10.01.2011. 22:16
Presunúť príspevok do iných aplikácii Presun
Re: Otázky a odpovede

Príspevky: 7738
aj si hovorím-nehaj to tak túto debatu-ale fakt už nevládzem vydržať. Pripomína mi to filozofické úvahy nad tým čo bolo skôr či vajce alebo sliepka.
Zamysleli ste sa chlapci kolko inej ZBYTOČNE vyplýtvanej energie sa denno denne minie na dodržiavanie prehnane bezpečnostných opatrení na prechodoch pre chodcov kedy tisícky aut musí brzdiť lebo chodci majú na prechode absolútnu prednosť-to je ovela väčší nezmysel ako rozjazd pár vlakov za deň.
A k večne omielanej téme čo je lepšie či striedavý alebo jednosmerný prúd v troleji tak zástancovia jednosmerky zabúdajú na to že tie trvalé straty trakčným trafom majú oni UKRYTÉ v menierni.
V zásade súhlasím a som presvedčený o správnosti teórie že čím vyššie napätie tým je pomer strát k účinnej zložke najmenší.....preto sa napätie v sústavách zvyšuje.....a ak predpokladáme že na západnom modernom svete to majú lepšie prepočítané ako "soudruzi v NDR" tak verím že striedavá sústava je ekonomickejšia.
...a ešte si zaspomínam na pár jázd s pražskými bobinkami.....no ono na ekonomické stupne sa dostaneš velmi rýchlo, dokonca už aj pri 40 kilometrovej rýchlosti a potom už len bezmocne čakáš 10 minút kedy to vylezie na 100-120km/hod...

p.s. Slovenské Elektrárne JALOVINU dodávajú do energetickej siete zdarma(neoverená info).....otázne čo si od ŽSR účtuje PRENOSOVÁ Sústava.

Zaslané: 10.01.2011. 21:47
Presunúť príspevok do iných aplikácii Presun
Re: Otázky a odpovede

Príspevky: 47
Ono s tými stopkami a merákmi je stará dobrá známa vec, ale nie je to bohvie-čo praktizovať :)

Zaslané: 10.01.2011. 21:05
Presunúť príspevok do iných aplikácii Presun
Re: Otázky a odpovede

Príspevky: 905
passion, pozerám, že debata na vlakoch beží ďalej a zakaždým sú výsledky iné, tak Ti dám ešte jeden ľudový návod, ako si spotrebu aj sám pomerne presne určíš.
Potrebuješ k tomu ampérmeter, voltmeter a stopky.
Si predpokladám na laminátke. Nepoznám tu mašinu, ale tak pousilujem sa...
Robíš trebárs rozjazd z 0 na 100. Budeš vergľovať odbočky od 1 po 32 tak, aby si rozbiehal relatívne konštantným prúdom, trebárs 700 A. V troleji je 25 kV, na prípojniciach vyše 27, straty na vedení ale zanedbajme.
Elektrický príkon (na jednosmernej strane) vo všeobecnosti je súčin prúdu a napätia. Ak má jeden motor prúd 700 A a napätie odbočkami rovnomerne dvíhaš z 0 na 750 V, tak lineárne rastúci výkon motora bude mať nejakú strednú (teda polovičnú) hodnotu dajmetomu 700A x 750V x 1/2 = 262,5 kW. 4 paralelne zapojené motory majú počas rozjazdu na odbočkách stredný výkon 4 x 262,5 = 1050 kW.
Meraš čas, rozjazd po 32. odbočku trebárs trvá minútu, čo je 1/60 hodiny, teda spotrebovaná energia trakčných motorov bude 17,5 kWh. ak aj zanedbáme usmerňovač, zarátaj tam minimálne účinnosť transformátora, ktorá je pri nízkych odbočkách nižšia, nech bude stredná nejakých 85-90 %. Na striedavej strane teda bude činný odoberaný príkon nech nejakých 20 kWh.
Teraz netuším, ako sa u vás na striedavine fakturuje spotreba, ale ak ŽSR ako veľkooberateľ platí aj za jalovinu, ktorú si transformator v závislosti na účiníku cucká, tak to bude ešte viac. (Ja s rakaňou tieto problémy nemám.. :-) )

Teraz výjdeš na 32, začneš šuntovať, ďalej udržuješ prúd 700 A...
Stopky pustíš nanovo. Teraz, keď si už dosiahol plné napätie na motoroch a prúd udržuješ na konšt. hodnote zoslabovaním budenia, príkon motora bude už priamo 700A x 750V = 525 kW, celá mašina 2100 kW. Na šuntoch ideš do stovky trebárs ďalších 40 sekund, nuž spotreba energie bude 2100kW x 40 = 84000 KWs, čo je vydelením 3600 na kilowatthodiny 23,3 kWh.
Plus znova účinnosť, jalovina..
Zrátaš spotrebu jazdy odbočkovaním a jazdy šuntovaním a máš celkovú energiu vynaloženú na rozjazd.

A dovolím si povedať, že (ak máš dobré meraky) výjdu ti presnejšie čísla ako rátaním výkonu cez fyzikálne vzorce a zahrnutím jazdných odporov na mechanickej strane.

Ja som to aspoň na 131ke prednedávnom, keď nám MSE nameral bludy, praktikoval tak. Cielene rovnomerný rojazd o ktorý som sa pousiloval, mi vyšiel na nejakých 25O KWh a za tou cifrou si stojím. Inak človek by neveril, ak sa posnažím šikovne krútiť kolesom, ako hospodárne sa dá rozbiehať a jazdiť s takou rakaňou. Nech si hovorí kto chce čo chce, na odporoch som skutočne iba mizivé percento času, vhodným využívaním svojich 12 hospodárnych stupňov rakaňa "hospodárne" tyristorky alebo striedavky svojou hospodárnosťou prekoná.

Zaslané: 09.01.2011. 22:51
Presunúť príspevok do iných aplikácii Presun
Re: Otázky a odpovede
Administrátor
Príspevky: 17136
Pravdu povediac neviem ako to funguje s fakturáciou za energiu, keď merače už máme a žsr to má pod kontrolou, tak je zasa ich biznis predať nám viac energie nie? Chápem, o čo ide, ale pochybujem, že sa s tým niečo dá robiť. Keď vrážame miliardy do koridorov, aby chodili 2 páry vlakov 160, tak nejaké energetické straty pri rozjazdoch sú banálne...

Zaslané: 08.01.2011. 22:07
Presunúť príspevok do iných aplikácii Presun
Re: Otázky a odpovede

Príspevky: 47
duko - jasné, pokiaľ ide o naftu, ktorú platí dopravca, to žsr zaujímať nemusí, na to by mal tlačiť dopravca. Ale pri el. trakcii (Voznica, zhlavia na 130ke) ide elektrika ešte stále na paušál, nie? To už ide z ich vlastného vrecka. A keď je na elektriku "do luftu", prečo nie je na PZZ, či opravu zhlavia?

Zaslané: 08.01.2011. 21:19
Presunúť príspevok do iných aplikácii Presun
Re: Otázky a odpovede
Administrátor
Príspevky: 17136
Tom: to je teória a prax je taká, že neexistujú páky na ŽSR, aby sa čokoľvek zmenilo. Ak sa s týmto nepodarilo pohnúť za unitárnych železníc, tak dnes už určite nie. Výhovorky, že nie sú peniaze sú úplne zaužívané už dlhý čas. Pamätám si na pomalú desinu z Vinohradov na Hlavné ešte za komančov. Tam pomohla jediná páka na to, aby sa tým niekto začal zaoberať a to boli straty v národnom hospodárstve kvôli prepálenej nafte.A okrem toho na cestách sa týmito stratami tiež nikto nezaoberá :blomcka:

Zaslané: 08.01.2011. 20:59
Presunúť príspevok do iných aplikácii Presun
Re: Otázky a odpovede

Príspevky: 905
No ono čo viem, pred nejakými 3 rokmi sa aj so sprievodnými nákladmi za rozjazd osobného vlaku účtovalo 500,- Sk. Ja som robil cca pred mesiacomk meranie, ťažký rozjazd 2500 t vlaku do 10 promilového stúpania, 131 + 183;
iba sama dvojička spálila od pohnutia do cca 60 km rýchlosti vyše 250 kWh. Teraz ak vezmeme nákupnu cenu za kWh...

U dieslov neviem presne, koľko to spáli, na to si odborník Ty, len tak pre zaujímavosť my v Cargu máme MSN-ka na stanovišti ukazujúce aktuálny stav v nádrži, ak sa tomu dá plus-mínus autobus veriť, preprevoval som rušne tak som sledoval: 731-ka ťahajúca druhú 731ku (sólo rušne) na 20 km úseku do stúpania 10-15 promile (8.-9. stupeň, 80 km/h) spálili cca 40 litrov PHM.
Čiže 600 kW motor pri temer plnom výkone každú minútu stiahol nejakého 2,5 litra, ak robíš 3 minútový "zbytočný" rozjazd plným výkonom, spáliš len s takým favoritom 7,5 litra nafty.
Fakt netuším, nakoľko sú tie numerá zhodné s realitou, tak ale...

Zaslané: 08.01.2011. 20:37

Upravil 362.001 - 08.01.2011 20:50:19
Presunúť príspevok do iných aplikácii Presun
Re: Otázky a odpovede

Príspevky: 47
Ahoj Tomáš, vidím, že som narazil na správny prameň :)

Vysvetlím moje otázky:
Konkrétne mi ide o zbytočne minutú energiu pri spomalení pred priecestím a opätovným rozjazdom. ŽSR má v poslednej dobe v móde tieto obmedzenia dávať cez takmer každé nechránené priecestie a preto som sa zamyslel nad touto zmarenou energiou. Ak výstavba PZZ stojí napríklad 1mil€, chcel som len vedieť, koľko rozjazdov priemerných vlakov (400tonové rýchliky, 1500t nákladné vlaky a 200tonové osobáky) tieto náklady na výstavbu PZZ zaplatí (napr. 20tka z 80ky cez priecestie vo Voznici). Detto 100vka zo 120ky cez stanice na 130ke z dôvodu nevyhovujúceho zvršku cez výhybky. Koľko energie a za koľko € sa tam asi tak denne "prepáli", a opäť koľko rozjazdov by zaplatilo opravu zhlavia.

Zaslané: 08.01.2011. 19:34
Presunúť príspevok do iných aplikácii Presun
Otázky a odpovede

Príspevky: 905
passion, odpovedam Ti tu, kde mi je to slobodne umožnené;

http://www.vlaky.net/online/diskusia/ ... =20&najdi=513669&n#513669

Ono je to dosť zložité takto jednoducho určiť, pretože v reále sa Ti k tomu pridružuje milion vplyvov, odpory zo stúpania, odpor v oblúku...
Ale tak teda;
Kinetická energia vlaku (1/2.m.vexp2) je pri rôznych rýchlostiach rôzna, pri 20 km.h-1 je 0,5 . 400 000 . 5,5 . 5,5 = 6,172 MJ.
pri 80 km.h-1 Ek = 98,765 MJ
pri 100 km.h-1 Ek = 154,320 MJ
pri 120 km.h-1 Ek = 222,222 MJ

Energia potrebná na zrýchlenie medzi týmito rýchlosťami je zjdenodušene povedané (bez derivácií) rozdiel kinetických energií prislúchájúcich jednotlivým rýchlostiam.

Čiže z 20 na 80 to je 92,593 MJ alebo 25,7 kWh
zo 100 na 120 je energia 67,902 MJ resp. 18,86 kWh, bez zarátania jazdných odporov.

Môžme debatiť ďalej aj o jazdných odporoch, to mi ale treba pozrieť už tabuľky vyjadrujúce závislosť rýchlosti a jazdného odporu daného typu vozidla (4nápr. rýchlik. vozeň a pod...)

Zaslané: 08.01.2011. 19:10
Presunúť príspevok do iných aplikácii Presun
« 1 (2)
 Vrch   Predošlé vlákno   Ďalšie vlákno

[Pokročilé vyhľadávanie]
 Registrujte sa na prispievanie 
Môžete zobrazovať vlákna.
NEmôžete vytvárať nové vlákna.
NEmôžete prispievať.
NEmôžete upravovať svoje príspevky.
NEmôžete mazať svoje príspevky.
NEmôžete pridávať hlasovania.
NEmôžete> hlasovať.
NEmôžete používať prílohy.
NEmôžete samostatne prispievať.
Vlákno prehliada:   2 Anonymných