Pokiaľ ide o takéto rovinaté pláne, zvolil by som si z dvoch možností; prvou je ísť priamo k trati, do ochranného pásma 1,5m a skúsil dlhšie ohnisko (väčší zoom) - viď nižšie, čím by sa mi podarilo okrem vlaku zachytiť aj koľajový profil, prípadne eliminovať stĺpovité "brány", ktoré vznikajú z takýchto bočných pohľadov. O to skôr by som túto možnosť zvolil v prípade tohto miesta, kde je oblúk, no hrá tu podstatnú úlohu násvit. Výhodou je oblačný deň, kedy je svetlo rovnako rozptýlené a netreba riešiť otázku násvitu, ako je tomu v prípade spodnej fotky.
Pokiaľ mi to podmienky neumožňujú, tak druhá možnosť, ktorú by som volil, je, že by som hľadal nejaký nadjazd a kompozične zachytil okrem vlaku aj burinu naokolo, pole, prípadne na horizonte nejakú tú obec. Alebo by som sa rozhodol ísť celkom ďaleko od trate a zachytil zúpravu zboku. Tak, aby nebol na fotke iba vlak a stĺpy, ale aj okolie trate kopčeky v pozadí, ak nie dedinka niekde na horizonte. Ideálne, ak budú aj nejaké mraky na oblohe.
Ak nie sú na oblohe mraky, čo je tento prípad, tak by som volil trochu radikálnejší orez, aby som sa zbavil dominantnej oblohy, čo by mohlo vyzerať nejako takto:
Ešte jedna vec ku zlatému rezu a stredovej kompozícii - nikde nie je písané, že dôležítý objekt nesmie byť v strede; ak sa správne rozloží na snímke vlak s popredím aj pozadím, snímka dokáže byť rovnako pekná a pútavá. Príkladom, hoci s veľkou dávkou abstrakcie, môže byť táto fotka:
Ak si odmyslíme ten horizont a vyplníme ho za pekného dňa nejakou staničkou v diaľke, prípadne kopcami; a spredu v burine nájdeme buď líniu, alebo tzv. okno, prípadne vykrojený výrez, prečo by mala byť taká fotká zlá - fotka vyvolá dojem tunelu, z ktorého vychádza vlak. Aj to je uhoľ pohľadu.
Ešte raz uvádzam, že tie fotky sú iba príkladom, nie názornou ukážkou.
Toľko môj názor mojim pohľadom; ak sa nájdu dobré duše ochotné okritizovať aj môj popis, budem za to rovnako vďačný.
Vážení redaktoři fotogalerie, zkuste prosím autorům "spodní" kategorie vždy jasně psát, proč jejich fotky dáváte právě sem. I já se občas rád poučím ;) a lromě toho možná ubude dobře míněných rad "z deště pod vodopád" (viz ten radikální ořez).
Ja síce fotky do galérie nenahadzujem, ale skúsim k fotke niečo napísať - hoci nemyslím, že sa zrovna kubíček niečo priučí . Povedal by som, že hlavným problém fotky je, že je to fotené na veľmi krátke ohnisko, čo je hlavne pri automatických krabičkách zväčša prúser - pri širokom ohnisku si automatika dáva nižšie hodnoty clony, čo má za následok, že vlak je viac a viac dozadu menej ostrý (viď neostrý koniec vlaku). Ďalší neduh krátkeho ohniska je samozrejme rybina, treba to proste viacej nazoomovať.
Čo sa týka kompozíce, neviem či to šlo presne pri tejto fotke nejako lepšie orezať. Tá Christianova verzia pôsobí na mňa dosť stiesnene a celá fotka slížovito, hoci mašina je relatívne v zlatom reze. Radšej by som to asi nechal ako to je.